Please note, this is an approximate translation provided by Google Translate

Дипломат Веселовський: Завдання №1 для зовнішньої політики України - завершення війни на Донбасі на наших умовах

Українська
Ексклюзивне бліц-інтерв'ю дипломата, представника України в Євросоюзі (2008-2010), заступника міністра закордонних справ (2005-2008) Андрія Веселовського агентству "Інтерфакс-Україна"
 
Які пріоритети зовнішньої політики ви бачите зараз для України, після зміни керівництва країни?
 
Те, про що заявляв президент і вся його команда, як завдання №1 - це повернення наших земель і завершення війни на наших умовах. Це головна тема, першочергова, і все буде робитися для цього. У той же час, зовнішня політика за межами питання врегулювання конфлікту нікуди не поділася. Без всяких сумнівів тут є свої пріоритети - ми їх знаємо з того, що оголосив президент - це ЄС, Північноатлантичний Альянс і США як найпотужніша підтримка України ззовні.
Також необхідно шукати нові підходи і нові ресурси для виходу на нові ринки, тому що, з огляду на війну, агресію, економічні втрати, ми не могли дивитися ширше. Тепер наш економічний стан покращився, настрої населення більш оптимістичні, зараз у нас з'явилася краща інфраструктура і найкраща технологічна підготовка для виходу на ринки Азії, Близького Сходу та Середземномор'я. Я думаю, що це першочергові орієнтири. У нас вже є достатня присутність в Китаї, Японії, Кореї, Індії, Індонезії, Південно-Східної Азії. Ми також маємо достатню наявність свого агрокомплексу в Північній Африці. Але необхідно переходити на технологічну продукцію і йти в ці країни з технологічними продуктами, тому що експортувати сировину, що до цього моменту у нас добре виходило робити, не вигідно - потрібно давати кінцевий продукт. Нам, щоб вийти на цей кінцевий продукт, потрібна синергія МЗС, яке промацує ситуацію, домовляється про обмін думками, людьми та ідеями, а також Мінекономіки та його частини, що покриває зовнішню торгівлю, яка б поширювала ці думки, ідеї та пропозиції серед нашого ділового світу.  На другому етапі МЗС повинен допомагати цьому діловому світу і при необхідності захищати його юридично.
 
Які кроки необхідно зробити, що забезпечити реалізацію цієї ідеї?
 
Щоб все це сталося, необхідно зробити реформу МЗС і зовнішніх зносин в цілому. Необхідно, щоб МЗС не контактувало зі своїми партнерами в цілому, а контактувало згідно окресленого плану, тобто по відношенню до кожної країни, регіону, міжнародної організації має бути свій план дій. Це називається державна політика, яка опрацьовується МЗС спільно з іншими урядовими центрами влади і потім затверджується на перспективний період, скажімо, на період президентства, роботи уряду - 4-5 років. І тоді бюджет для МЗС виділяється на кожну таку лінію, а не в цілому. Відповідно потім легко і відстежити результат або його відсутність, надати допомогу, якщо потрібно.
 
Президент звільнив послів у кількох країнах. І поки на зміну їм нікого не знайшли ...
 
Не можна сказати, що їх не знайшли. Може, їх знайшли. Ми цього не знаємо. Наприклад, якщо їх знайшли, то необхідно отримати агреман. Цей процес може тривати місяцями. Після цього тільки ми можемо оголосити цього посла.
 
Але при цьому візит президента проходитиме без призначеного посла ...
 
У нас в Києві зараз теж тимчасовий повірений у справах - екс-посол Тейлор. Чому від України не може бути тимчасового повіреного? Може, на той період, поки буде отримано агреман і буде узгоджена кандидатура нового посла. У цих указах Зеленського немає ніякого трагізму - це абсолютно нормальний жест, який показав, що господар у домі і він піклується про зовнішній політиці. Подивіться, кого відкликали - один був призначений в 2010-му, другий в 2011-му, а хтось в 2007-му, - це, вибачте, якийсь рабовласницький лад. Посол не може перебувати більше чотирьох-п'яти років, оскільки він перестає представляти свою державу. Він переймається думками і інтересами того, іншого, крім власної волі, оскільки вже довгий час живе в іншому оточенні. Тому ротації послів - це не вигадки, це необхідність. Дійсно, це потрібно було робити. Відкликали тих, хто або вже дуже давно був, або з тих чи інших причин продемонстрував свій непрофесіоналізм.
 
Візит в США міг затягуватися через посла Чалого?
 
Нічого подібного. Посол у США для України важливий, але посол України для США не важливий. Всі важливі питання з Україною як державою США вирішують через свого посла тут. Наш дипломат там передає сигнали, які ми хочемо донести, але рішення американці, як і інші держави, приймають після інформації від їх посольства.
 
Які ключові теми повинен підняти Зеленський на зустрічі з Трампом?
 
Я не можу про це говорити, але перша позиція, на мій погляд, - це війна. Війну необхідно закінчувати - Україна повинна повернути собі людей, території і доступ до кордон
А пропозиція розмови із залученням прем'єра Великобританії і президента США ...
 
 
Думаєте, це одиничний випадок чи пропозиція розширити "нормандський формат"?
 
Не хотів би це коментувати, але приємно, що росіяни на це купилися.
 
А вони купилися?
 
Звичайно. Вони ж відразу почали перепитувати нервово: "А ви з ними вже домовлялися?". Приємно.
 
Є думки, що рішення розширити зону спрощеного порядку отримання громадянства РФ на весь Донбас спровокував розмову Путіна і Зеленського ...
Я думаю, це не пов'язано. Думаю, та практика, коли вони прийняли рішення про надання паспортів, показала, що людей, яких вони хотіли б бачити в своїх громадянах, дуже мало, тобто або чесні, розумні люди не хочуть вплутуватися в цю грязь, або у них там такі люди , що навіть росіяни не хочуть до себе брати. Але ми знаємо, що в перші тижні війни велика кількість людей з Донецької та Луганської областей через страх або через близькість кордону поїхали в Росію і зараз там залишаються. І для них це реальна проблема, оскільки їх українське громадянство, не дивлячись на те, що визнається, але за нього "б'ють". Вони там зачумлені на рівні людей. Тому для багатьох, особливо для їхніх дітей, це як можливий вихід. Але я не сумніваюся, що коли ми свою гру виграємо, багато хто з них подумають двічі і повернуться додому в Україну.
 
На вашу думку, Україна повинна ввести національні санкції проти організаторів і виконавців паспортизації?
 
Так звісно. Але це повинно робитися на правовій основі до тих людей, які втрутилися в законодавство України і, незважаючи на вимоги українського законодавства, діють на шкоду Україні, а не в якості помсти. Такі дії Росії є свідомими і шкодять відносинам між нашими народами, а також перешкоджають будь-якої нормалізації. Такі дії повинні бути покарані.
 
© 1992-2019, Інтерфакс-Україна

Поділитися

Коментар