Please note, this is an approximate translation provided by Google Translate

Інтерв'ю президента Української асоціації зовнішньої політики Володимира Хандогія спецпроекту "Говорить Київ"

Українська
Про інтерв'ю
Екс-в.о. міністра закордонних справ України, Надзвичайний і Повноважний Посол про потенціал вирішення конфлікту на Донбасі, чому Брекзит – чи не найбільша помилка Великої Британії, та чи потрібно Україні ставати лідером на пострадянському просторі.Інтерв'ю в межах спецпроєкту "Говорить Київ"
Про асоціацію зовнішньої політики з перших вуст
Ми займаємось формуванням громадської думки в питаннях зовнішньої політики.
Українська асоціація зовнішньої політики — неприбуткова громадська організація, що налічує понад 60 членів. Переважно це дипломати (Надзвичайні та Повноважні посли), люди з експертного середовища, а також ті, хто причетні до проблематики міжнародних відносин.
Ми створили цю асоціацію для того, щоб підвищити рівень обізнаності суспільства в питаннях міжнародних відносин. Виходячи з ситуації, коли сьогодні практично будь‐хто робить свої прогнози та аналізи, виступає на телеефірах, зі свого боку ми хочемо надати змогу ознайомитися з професійним поглядом. Іншими словами, виступаючи у ЗМІ з фаховими коментарями, силами своїх фахівців, ми займаємось формуванням громадської думки в питаннях зовнішньої політики.
Фото: Ярослав Карпенко
 
До                 ДОНБАС
 
Відомо, що на Вашу думку ООН здатна допомогти зупинити війну на Донбасі. Можете пояснити свою позицію?
 
— Справді, в питаннях вирішення війни на Сході я підтримую активніше залучення Організації Об'єднаних Націй. Як на мене, конфлікти такої складності й характеру, де задіяні інтереси ядерних держав, зокрема постійних членів Ради Безпеки, не можуть бути вирішені у «вузькому» колі. Саме тому розширення формату є запорукою вирішення конфлікту. Звісно, ООН можна критикувати, але потрібно розуміти, що це також і наші недоліки, так само, як і решти держав‐членів ООН.
Сьогодні ми зациклені на Мінських домовленостях та Нормандському форматі, немов це табу чи священна корова, яким немає альтернативи. Водночас потрібно шукати креативні підходи до залучення ООН до цієї справи. Справа в тому, що ніхто не пропонував серйозної альтернативи попереднім домовленностям. Ми бачили лише спорадичні пропозиції про введення миротворців. Дуже важливо розуміти, що миротворці — це не команда пожежників, яку викликають лише піднявши слухавку. Залучення ООН потребує зміни концептуального підходу до кола учасників. Я маю на увазі залучення всіх можливостей Організації, зокрема її миротворчого та політичного потенціалу.
 
— Наскільки Нормандський формат є вигідним для України?
 
— На мою думку, Нормандський формат не дає можливості реального досягнення результату, прийнятного для України як жертви агресії. У цьому форматі можлива конфігурація лише два на два або три на один — інших варіантів немає. Тим більше, серед цих чотирьох учасників Німеччину та Францію не можна назвати великими прихильниками України. Радше навпаки: серед багатьох держав світу вони є одними з тих, що найбільше дивляться в бік Росії. Очевидно, нам треба ставити питання про розширення кола учасників, зокрема за рахунок підписантів Будапештського меморандуму.
 
Нормандський формат не дає можливості реального досягнення результату, прийнятного для України як жертви агресії
 
— Який конкретний варіант залучення ООН, ви бачите для вирішення конфлікту на Донбасі?
 
— На думку мою думку, цілком доцільним рішенням могла б стати міжнародна тимчасова адміністрація за участю ООН. Така багатофункціональна операція має бути затверджена Радою Безпеки.
 
— Наскільки реалістичною є Ваша ідея з огляду на російський фактор?
 
— Для вирішення конфлікту на Сході країни треба наполегливо шукати нові підходи, вносити пропозиції, розширювати підтримку нашої позиції. Рано чи пізно Росії доведеться виходити із ситуації, зберігши обличчя. Саме собою зрозуміло, що Росія — агресор, але політичний шлях — це шлях компромісу.
Ми повинні щоразу показувати росіянам червоні лінії, далі яких ми не можемо відступати. Однак про все інше треба домовлятися. Наприклад, Росія фактично сприйняла концепцію спостерігачів від ООН. Я маю на увазі їхній проект резолюції у Раді Безпеки щодо супроводження спостерігачів ОБСЄ. Власне, це той трек, над яким потрібна постійна робота.
 
Саме собою зрозуміло, що Росія — агресор, але політичний шлях — це шлях компромісу.
 
— Росія схиляє нас до переговорів із бойовиками, чи варто нам іти на подібні компроміси?
 
— Як не крутіть, у будь‐якому разі нам доведеться говорити якщо не з представниками так званих ДНР/ЛНР, то з представниками місцевого населення. Про ці речі потрібно говорити.
 
— Що дасть формула Штайнмаєра й та політика, яка впроваджується президентом Зеленським?
 
— Я вже декілька разів цитував слова з пісні Джона Леннона: «Give peace a chance». Давайте подивимося, що вийде з цих спроб. Формула Штайнмаєра — це не щось абсолютно нове, а лише формулювання стосовно втілення політичної частини попередніх домовленостей. Безумовно, нам потрібно червоні прапорці, передусім вирішення безпекових проблем, але треба хоча б рушити з місця.
 
— Можете навести приклад вирішення подібного конфлікту за посередництва ООН?
 
— У міжнародній політиці марно проводити паралелі. Кожен конфлікт індивідуальний. Але, наприклад, у Колумбії був внутрішній конфлікт, який тривав десятки років, унаслідок якого загинули десятки, а то й сотні тисяч людей. Обидві сторони ніяк не могли сісти за стіл переговорів. Однак завдяки посередницькій діяльності ООН та зміцненню заходів довіри між сторонами конфлікт вдалося поступово вирішити. Зрештою останній президент Колумбії отримав Нобелівську премію миру.
 
— Що для Вас є доречними заходами довіри?
 
— Можливо, сьогодні про це говорити не популярно, але вирішення будь якого конфлікту починається зі зміцнення довіри між сторонами. Це 一 азбука дипломатії. Важливим елементом зміцнення довіри є, наприклад, обміни полоненими, про які ми часто чуємо останнім часом. Окрім цього можна говорити про припинення вогню, розмінування, відновлення енергопостачання, вирішення пенсійних проблем тощо. Із найпримітивнішого: побудова мосту чи відновлення роботи водогону. У класичному врегулюванні конфліктів ці елементи завжди присутні. Заходи зі зміцнення довіри передують подальшим політичним домовленостям. Зрозуміло, що це дуже складний і тривалий процес, але ООН має реальний досвід вирішення серйозних конфліктів, як міждержавних, так і внутрішніх. Водночас, якщо не робити жодних спроб врегулювання — нічого не вийде.
 
Якщо не робити жодних спроб врегулювання — нічого не вийде.
 
— Ви згадали про ОБСЄ, як ви оцінюєте цю організацію?
 
— ОБСЄ — дуже специфічна організація, хоча б тому, що в неї немає статуту. Тож навіть організацією її назвати складно. Річ у тім, що в ОБСЄ під час голосування діє практично той самий принцип, що й у Раді Безпеки. Тільки в Раді Безпеки — це право вето, а в ОБСЄ — консенсус.

Тобто без згоди Росії прийняти будь‐яке рішення неможливо. Не варто забувати, що ця країна робить суттєві фінансові внески у бюджет ОБСЄ.
 
КРИМ
К
— Ви довго пропрацювали в МЗС. Скажіть, чи завжди Крим був на порядку денному, та чи прогнозували російську загрозу?
 
— Неправильним буде сказати, що ми цього очікували. Але ми точно знали, що перебування там Чорноморського флоту без жорсткої лімітації є небезпечним для України. Ми розуміли, що Чорноморський флот — це міна сповільненої дії, яка може рано чи пізно вибухнути.
Крим завжди був больовою точкою, тож у МЗС завжди пам'ятали про небезпеку сепаратистських настроїв серед російськомовної еліти Криму. У МЗС завжди уважно ставилися до ситуації на півострові.
 
— В який момент щось пішло не так?
 
— Коли президентом став, Янукович ми відмовилися від концепції про набуття членства в НАТО, було відновлено позаблоковий статус. Харківські угоди продовжили перебування російського Чорноморського флоту в Криму. Керівництво України почало закривати очі на порушення російською стороною угод про статус і умови перебування Чорноморського флоту, зокрема дозвільний характер пересування територією Криму.
 
— Чи можете Ви назвати якісь дії з боку Росії, які давали підстави прогнозувати майбутню анексію?
 
—  Думаю, що ніхто не прогнозував саме такий розвиток подій. Але був показовий приклад, коли ми вели з Росією переговори щодо делімітації і демаркації кордонів, зокрема в Азовському морі та Керченській протоці. Російська сторона постійно блокувала вирішення цих питань, ігноруючи законні вимоги України і норми міжнародного права. Тепер стає зрозумілим, що це було політичною та юридичною підготовкою до евентуальної анексії Криму.
Не варто забувати і проголошення Державною думою РФ у 1993 році Севастополя російським містом і мляву реакцію виконавчої влади Росії на це незаконне рішення.
Фото: Ярослав Карпенко
П
— Коли Ви були послом у Великобританії, стався брекзит. Що його спричинило?
 
— Я вважаю, що голосування за Брекзит було найбільшою політичною помилкою тодішнього прем'єр‐міністра Кемерона. У якомусь сенсі правляча партія займалася популізмом не відчуваючи загрози. Ба більше, перед голосуванням ішли дискусії про перспективи референдуму, після завершення яких усі були переконані, що Британія залишиться в ЄС. Однак сталося не так, як гадалося, і сьогодні британцям доводиться вирішувати купу проблем.
 
Володимир Хандогій з Королевою Великобританії Єлизаветою ІІ
 
— Якщо говорити про Францію, а зокрема про певні російські симпатії з боку президента Макрона, чим на Вашу думку вони викликані?
 
— Французькі симпатії до Росії викликані віковою історією французько‐російських відносин. Між цими країнами був союз, династичні зв'язки. Варто зауважити, що останні російські царі виховувалися французами.
З огляду на історичний контекст, для більшості французів аж ніяк не буде зрозумілою агресивна політика Франції щодо Росії.
Якоюсь мірою проросійські симпатії Франції є запитом французького суспільства. Зрештою лідери демократичних країн мають зважати на панівні суспільні настрої.
 
— Чи є цьому якісь інші передумови, окрім історичних?
 
— Сьогодні Франція, як і Росія, позиціонує себе великою державою, до того ж ядерною державою. Потрібно розуміти, що ядерні держави неформально утворюють певний закритий товариський клуб.
Дякувати Богу, що незважаючи на реверанси в бік Росії Франція усе‐таки підтримує політичну позицію України. Хоча в Нормандському форматі ми явно програємо конкуренцію з Росією.
 
— Чи потрібно Україні намагатись бути лідером на пострадянському просторі?
 
— Лідерами не призначають, ними стають. У будь‐якому разі, лише вирішивши власні внутрішні проблеми ми можемо об'єктивно стати державою‐лідером. Якісь претензії України на регіональне лідерство, як на мене, сьогодні не на часі.
 
— Ви працювали в СРСР, де була своя імперська ідеологія, у Британії, де теж вагомі постколоніальні акценти. Чи варто Україні напрацьовувати подібний наратив?
 
— Останнім часом перед Україною як ніколи гостро стоїть питання національної ідентичності та визначення нашої національної ідеї. У мене складається враження, що ми ще не сформулювали власний український наратив. Сьогодні щодо цього лунають різні пропозиції, але, на мою думку, подібні речі формуються через покоління.
Ми забуваємо, що живемо за незалежності лише 30 років, це лише мить в історії. Однак уже зараз ми маємо робити спроби визначити український національний інтерес — це наше надзавдання. Ми можемо говорити про глобальні речі, але слід пам'ятати про базові поняття свободи, плюралізму, демократії.
 
— Порівняйте якість зовнішньої політики при Порошенку та Зеленському.
 
— Зараз ще рано оцінювати зовнішньополітичний курс Президента Зеленського, однак можна проаналізувати досягнення його попередника. На мою думку, Петро Олексійович трохи перебільшує з оцінкою своїх здобутків. По суті за Порошенка наша позиція зводилася до егоцентричної зовнішньої політики, яка пропагувала унікальність України.
За часів президента Порошенка були, як на мене, неактуальні зараз претензії на регіональне лідерство. Також ми боролися за солідарність щодо введення санкцій проти Росії, але не хотіли зважати на те, що вони не можуть бути вічними. Для цього достатньо лише поглянути на історію режимів санкцій проти інших держав.
Я вважаю, що вихід України з ПАРЄ було здійснено неправильно хоча б тому, що за таких обставин Росія насправді отримує карт‐бланш на втілення своєї повістки дня, і ніхто в стінах ПАРЄ особливо не виступатиме проти цього. Не взяли до уваги той момент, що без нас там також прийматимуться рішення. Нам потрібно нарешті навчитися жити в системі багатосторонньої дипломатії та знайти свою нішу в системі міжнародних відносин.
 
— Як Ви обрали професію дипломата? Як Ви зрозуміли, що це Ваше?
 
— Я закінчив середню школу в Черкасах у 1970 р. із золотою медаллю. Наша школа спеціалізувалася на вивченні англійської мови, а в мене до неї був хист. Я мріяв знайти себе в середовищі, близькому до іноземних держав.
 
— Чи є якісь речі, які нам варто було б перейняти з радянської дипломатії?
 
— Сучасний підхід української дипломатії відрізняється від радянського тим, що за того ладу ми дуже глибоко копали. Був професійний розподіл, фахівці ділилися на американістів, сходознавців, європеїстів. Ці люди постійно працювали за своїми напрямами, тому існувала певна тяглість кадрів, формувалася дипломатична традиція.
Глибоке пропрацювання питань — ось що могла б використати Україна з радянського досвіду. Сьогодні нам бракує глибини розуміння проблем, здійснюється поверхнева аналітика. Насправді ж усе, що спочатку здається новим, є добре забутим старим.
Для дипломатичної служби важливі інституційна пам'ять, глибоке розуміння коренів проблеми, система координат, у якій ця проблема розвивається. Усе це невідривно пов'язане з країнознавством. Словом, якщо свого часу в українській дипломатії були певні механізми — не треба вигадувати велосипед.
 
— Що Ви маєте на увазі? Поясніть свою останню тезу.
 
— Якщо відкинути ідеологічний аспект, ми говоримо про ті самі речі. Дипломатія — це функція, інструмент і механізм держави для досягнення поставлених політичних цілей. Важливо розуміти, що дипломатична служба виконує завдання, а не визначає їх. Вона може впливати на формування пріоритетів, але головним для службовця‐дипломата є виконати поставлене завдання. Врешті‐решт, дипломати — це такий самий обслуговуючий персонал, як і військові.
 
— Наведіть приклад глибокого пропрацювання на сучасних кейсах.
 
— Наприклад, Верховна Рада приймає закон «Про освіту», який не враховує попередні українсько‐угорські документи та історичний контекст розвитку українсько‐угорських відносин. Справа в тому, що нашим народним обранцям потрібно заглибитися в історію питання, принаймні поговорити з людьми з МЗС, які професійно займаються угорським напрямом.
У часи мого становлення на дипломатичній службі напівжартома казали, що дипломату потрібно знати всього два предмети: історію та географію. Дипломатам слід розумітися в історії розпаду держав, війн та встановлення кордонів, і тоді відразу все стане на свої місця.
 
— Що б Ви порадили людям, які прагнуть стати дипломатами?
 
— Молоді люди повинні розуміти, що дипломатія — це не протокольні заходи з фуршетами, а копітка робота. Водночас робота дипломата не може дати суперприбутку в сучасному світі. Звісно, колись дипломатія була елітарною сферою діяльності, зі своїми династіями та зв'язками. Туди було дуже важко потрапити. Сьогодні система стала відкритішою, адже до неї можна потрапити за конкурсами. Словом, є багато інших сфер діяльності, де можна гарно заробити.
Щоби займатися міжнародною проблематикою, потрібно мати чітко визначене бажання, хист та мотивацію, до того ж знати щонайменше дві іноземні мови. Також потрібно враховувати, що ця робота непроста ще й із морально‐психологічної точки зору, вона потребує частих від'їздів, які впливають на сімейне життя. Також потрібно бути готовим до того, що це може бути робота за кордоном, наприклад, у країні з не дуже гарним кліматом.
 
— Що б Ви порадили людям, які прагнуть стати дипломатами?
 
— Інколи дипломату дуже важко з погляду морального дисонансу між тим, у що він вірить, і тим, що він змушений робити. Наприклад, відомий дипломат Антон Денисович Бутейко, який уже пішов із життя, подав у відставку через те, що був проти інтеграції з Євразійським економічним простором. Він був палким прихильником євроатлантичної інтеграції, але йому надійшла вказівка просувати саме євразійський напрямок.

Звісно, у таких ситуаціях люди відчувають дискомфорт. Якщо ви розумієте, що ви саме політик ― вам нічого робити в дипломатії. Якщо ж обрали шлях дипломата — треба робити свою роботу фахово.
 
— Хто такий дипломат?
 
— «Дипломат — це чоловік, який завжди пам'ятає, коли в жінки день народження, але ніколи не пам'ятає скільки їй років». Це слова американського поета Роберта Фроста.
 

Поділитися

Коментар