Please note, this is an approximate translation provided by Google Translate

Крига скресла

Українська

Нарешті на офіційному рівні на засіданні Ради Безпеки ООН від представника України прозвучало чітке звернення до підписантів Будапештського меморандуму провести консультації, як це передбачає його стаття 6. Українська асоціація зовнішньої політики зі свого боку неодноразово звертала увагу, що потенціал Будапештського меморандуму далеко не вичерпаний. Адже це - не політична декларація, як дехто намагається представити цей документ. Так, він має багато очевидних недоліків, зокрема в ньому відсутній дієвий механізм імплементації, не передбачені санкції за його порушення. Але за всіма ознаками він є, передусім, міжнародним договором, обов'язковим для виконання у відповідності з нормами міжнародного права.

         У складних умовах «гібридної» війни, яку веде проти України Російська Федерація, украй важливо задіяти широкий набір не тільки військових і дипломатичних, але й міжнародно – правових механізмів протидії агресору. Будапештський меморандум якраз і може стати важливим елементом доказової бази при розгляді у міжнародних судових інстанціях позовів України щодо порушення Росією норм міжнародного права,  деокупації анексованого Криму. Ядерні держави повинні також пам’ятати, що фактичний провал міжнародних гарантій безпеки територіальної цілісності України, непорушності її кордонів в обмін на добровільну відмову від ядерної зброї, успадкованої від Радянського Союзу, вже став загрозливим фактором ерозії міжнародної системи нерозповсюдження ядерної зброї. Ситуація з Україною, яка стала об’єктом агресії з боку ядерної держави, фактично підштовхує порогові країни до розробки і удосконалення власних ядерних програм, що може призвести до непередбачуваних наслідків. У цьому контексті цинічна заява міністра Лаврова, що Росія, мовляв, не порушувала Будапештський меморандум, оскільки не застосовувала проти України ядерну зброю( !?)  - бальзам на душу тим, хто плекає ядерні амбіції.

         Запропоновані послом Єльченком  консультації це саме той, хоча й недосконалий механізм, передбачений Меморандумом, який має розглядати випадки порушення підписантами взятих на себе зобов'язань . Не зрозуміло  лише, чому до цього часу такі консультації не були скликані. Сподіваємося, що пропозиція нашого постпреда в ООН не повисне у повітрі. Вона реалістична, на відміну від деяких наших зовнішньополітичних ініціатив, і МЗС має застосувати увесь наявний дипломатичний інструментарій, щоб довести цю справу до логічного завершення.

         Системний аналіз Будапештського меморандуму даний в аналітичному  дослідженні нашого колеги І.Лоссовського "Міжнародно - правовий статус Будапештського меморандуму», яке щойно вийшло друком під егідою Асоціації (ознайомитися з книгою можна на сайті УАЗП http://ufpa.org.ua, на сторінці "Проекти").

 

Володимир Хандогій

президент Української асоціації зовнішньої політики

Надзвичайний і Повноважний Посол

Поділитися

Коментар